
INTERVIEW
15 september 2021
In control, met de lenigheid van een businesspartner
Kees Hamster is lid van het Executive Committee en CFRO van VGZ en maakt zich zorgen over de ontwikkelingen binnen de zorgsector. ‘Hoe houd je de kwaliteit van zorg op peil in een situatie waar de zorgvraag toeneemt, er structureel sprake is van een personeelstekort en de financiële middelen beperkt zijn. Dat vraagt om verandering en innovatie of, zoals we dat zelf geformuleerd hebben, om zinnige zorg.’
“Het begrip aandeelhouderswaarde kennen we hier niet. Als coöperatie draait het binnen VGZ om het welzijn van onze leden. Wat dat betreft is er in de afgelopen 275 jaar weinig veranderd. Het begon met een groep timmerlieden die geld opzij zetten dat gebruikt kon worden als er iemand ziek werd. Nu zorgen de ruim 4 miljoen leden van VGZ voor elkaar zodat iedereen de zorg kan krijgen die ze nodig hebben. Dat te faciliteren drijft ons en verbindt!”
Patiënt en digitale revolutie
‘We staan aan de vooravond van een digitale revolutie binnen de zorg. Inzet van technologie biedt patiënten de kans om een actievere rol te spelen in het zorgproces en zelf aan zet te zijn. Nu al verzamelen we veel data over onze gezondheid via bewegingstrackers, voedingsapp’s of bloedruk- en hartslagmeters. Koppel je deze gegevens aan het persoonlijke patiëntendossier, dan ontstaan er interessante mogelijkheden voor onderzoek en preventie.
Technologie biedt ook kansen om de zorg te ontlasten door deze bijvoorbeeld thuis aan te bieden. Zo heeft VGZ samen met het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis telemonitoring voor COPD en hartfalen ontwikkeld waarvan inmiddels 800 patiënten gebruik maken. We zijn dit nu aan het opschalen en daarnaast lopen nog tientallen initiatieven die moeten voorkomen dat de zorg dichtslibt.’
Revolutie en beheersing
‘We helpen de digitale transformatie in de sector vorm te geven en zitten met VGZ zelf ook midden in dit transformatieproces. Vanuit mijn eigen verantwoordelijkheidsgebied, de interne beheersing, lopen we daarbij tegen een aantal boeiende vraagstukken aan. Allereerst is dat de IT infrastructuur. We willen een platform realiseren dat onze leden, zorgverleners en VGZ aan elkaar koppelt. Leden die 24/7 toegang hebben tot hun eigen gegevens en daarin ook kunnen aanvullen. Dat stelt tegelijkertijd ook hoge eisen aan beveiliging die we over de hele keten moeten kunnen garanderen.
Digitalisering biedt ongekende mogelijkheden om de individuele zorg naar leden toe te verbeteren. Vanuit die ambitie kun je echter niet ongestoord je gang gaan. Privacyregels bieden een ieder van ons bescherming. Wat kan nog wel, wat kan niet, volg je letterlijk de regels of handel je naar de geest van de wet? Complexe afwegingen maar bijzonder relevant omdat je privacyhuis de basis vormt onder de vertrouwensrelatie naar je leden en zorginstellingen.
Met veel enthousiasme werkt VGZ aan een toekomstbestendige zorg. Al onze medewerkers hebben de verantwoordelijkheid om de beheersbaarheid van al die initiatieven nu en in de toekomst te waarborgen waarbij onze Risk & Compliance Officers, Financial Risk Officers en bedrijfsjuristen een belangrijke aanjaagfunctie hebben. Dat doen we steeds meer proactief door onze ‘requirements’ al bij het opstarten van de initiatieven te verankeren. Dat vraagt om versteviging van onze lines of defence met gedreven specialisten voor Risk, Cyber, IT, Data en Privacy, die samen met de rest van onze organisatie zorgen dat we in control blijven, maar met de lenigheid van een business partner.
Benieuwd naar meer interviews?

Van Azure tot Kubernetes – Hoe ziet de toekomst van data eruit?
Hij is begonnen als Cobol programmeur en kwam via een fusie met Univé terecht bij Coöperatie VGZ. Inmiddels is Gerrit Fikse, Senior Application Engineer, al ruim 32 jaar werkzaam in de IT-sector...
Ontdek meer >
Werken op de IT-afdeling van Coöperatie VGZ – hoe is dat eigenlijk?
Voordat de pas afgestudeerde Yeftha Nyamsangya (Business Informatie Analist) bij Coöperatie VGZ aan de slag ging, had hij nog niet zo’n duidelijk beeld bij de organisatie. En in het bijzonder als...
Ontdek meer >
De voice- en chatbot laat ons focussen op de zaken die er écht toe doen
Sam had na zijn studie een baan nodig en begon als telefoonmedewerker bij VGZ. Nu, 12,5 jaar later, is hij Product Owner van het team direct contact. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor...
Ontdek meer >